Նաիրի Զարյանի մահվան 45-ամյակը Զարյանին հռչակ բերեցին նրա մի շարք լավագույն բանաստեղծությունները, «Ռուշանի քարափը» (1930) պոեմը և «Հացավան» (1937-1947) վեպը, իսկ Հայրենական մեծ պատերազմի տարիներին նրա ստեղծագործությունները հայրենասիրական կրակ վառեցին ընթերցողների սրտում, օգնեցին ապրել ու հաղթել թշնամուն։ 1941-1945 թվականներին Զարյանը հրատարակեց «Մարտակոչ» (1941), «Շիրակաց հոգով», «Վրեժ» (1942) և «Լսեք դարեր» (1942) ժողովածուները։ Այդ շրջանի հիանալի գործերից են «Ձայն հայրենական» պոեմը (1943) և «Արա Գեղեցիկ» դիցավեպական ողբերությունը (1944 թ.), որը պատմում է հայոց թագավոր Արա Գեղեցիկի և Ասորեստանի թագուհի Շամիրամի պայքարի մասին։ Արա Գեղեցիկը, մերժելով իր հայրենիքը նվաճել ցանկացող Շամիրամի սերը, կռվի է ելնում նրա բանակի դեմ և հերոսաբար զոհվում։ Զարյանի դրամատիկական երկերից ուշագրավ են «Աղբյուրի մոտ» (1948) և «Փորձադաշտ» (1950) կատակերգությունները, որոնք գրված են ետպատերազմյան տարիներին: Նրա լավագույն գործերից է նաև «Հայերեն» բանաստեղծությունը գրված հայրենասիրական զգացումով . *** Շնորհակալ եմ աշխարհից, երբ որ դու կաս աշխարհում Շնորհակալ եմ աշխարհից, երբ որ դու կաս աշխարհում, ՀԱՅԵՐԵՆ Ինչո՞ւ չես խոսում հայերեն... Սպասում եմ քեզ Ես հավատում եմ, որ դու կաս, Դու ասացիր՝ չեմ հավատում․․․ Դու ասացիր՝ չեմ հավատում, ի՞նչ անեմ, որ հավատաս, Ես իմ սիրտն եմ փռել ճամփիդ, որ հեշտ քայլես դու կյանքում, Դուրս եմ գալիս քեզ փնտրելու, բայց նախատում ես դու ինձ, Նվեր տված գրքի նման բաց է հոգիս քո առաջ,
Դու ինձ կըփնտրես, երբ ես չեմ լինի Ձայնըս կըլսես հեռու ձորերից, Բայց ես չեմ լինի ծանոթ մարդկանց մեջ,
ԱՐԶԱՔԱՆԴԻ ԽՆՁՈՐՆԵՐԸ Ռազմաճակատ, լսիր: Դյուցազուննե՜ր, Փռված է ջերմ կապույտ երկնքի տակ Աշուն է, ամպամած մի հորիզոն: ՎԵՐԱԾՆՈՒՆԴ Հանգստանում էր արեգակը՝ հեռավոր լեռան քով, Արևաներկ այս լեռներում, ուր կա երկինք այսքան լուրթ, Եվ քեզ դիպավ օսմանական սուլթանների թուրը կեռ, ՀԱՅՈՑ ԼԵԶՈՒՆ Արի´, եղբա´յր, փառաբանե´նք մեր քաղցրաբառ հայոց լեզուն, Հոսել է նա մեր դարերից, մեր սարերից ու մեր սրտից, Նա առատին կանչն է եղել դիւցազնական մեր նախահօր, Քերթողահայր նարեկացուց մինչև Քուչակն ու ձեր ծառան, Կը մոլորւէր մեր կարաւանն ամպրոպաշունչ գիշերներին, Քանի՜ ցեղեր ցամաքեցին, ինչպէս հեղեղն աւազի մէջ, Նրան իր ձեռքն է վերցրել մեր պետութիւնն աշխարհաշէն, Այսօր էլ նա բռնութեան դէմ փայլատակում է բարկացայտ, Ուրեմն եկ փառաբանե´նք, փայլեցընենք թրի նման, ԵՐԿՈՒ ՀԱՆՃԱՐԵՂ ԳԼՈՒԽ Վառվում է վիթխարի մի մայրամուտ Հեռու հորիզոնից մինչև անտառ. Խոնարհ թեքվում էին մի թեթև քամուց Եղևնիները սեգ, վեհակատար: Պարում էին ճկուն ճյուղ ու տերև Իրիկնային քամու նվագի տակ: Միայն կաղնին կանգնած էր աներեր՝ Գլուխն անշարժ և իրանով շիտակ: Եվ այդ պահին այդ անտառի մոտով Դանդաղաճեմ նրանք անցնում էին. Ոսկեզօծված անհուն մայրամուտով, Իրենց հանճարներով արևային: Մեկը բարձրահասակ և գեղիրան՝ Որպես նոճին արքայական այգու, Մյուսը վայրի, կոպիտ կաղնու նման՝ Խռիվ գանգուրներով և ահարկու: Մեկը մարմնով, հոգով ծանրազարդված Շքանշաններով իրեն դարի, Վսեմ, որպես օլիմպիական աստված, Տիպար հզորության ու հանճարի: Իսկ մյուսը պարզ, անշուք ու գլխաբաց, Կրծքի վրա և ոչ մի ժապավեն. Ծովածավալ հոգուն ոչ մի կապանք՝ Ճանապարհով քայլում էր վեհորեն: Մեկը նայում էր լայն շրջապատին Ու նշմարում ամեն հակասություն, Որսում ամեն ժպիտ, փառք ու պատիվ, Կուռքերն էր տապալում և աղոթում: Մյուսը խորասուզված իր խոհերում՝ Չէր նկատում կյանքի «չարն ու բարին», Հուժկու իր աչքերով չէր նշմարում Մանրուքն առօրեական ճանապարհին: Հայացքը լեռներին արևաներկ՝ Նա պատմության քայլերն էր սոսկ լսում, Որոնք դարձան հուժկու սիմֆոնիաներ Նրա հոգու հուզված օվկիանոսում: Դրանք էին ****են ու Բեթհովենը, Խոսքի արքան ու հնչյունի արքան, Որ զբոսնում էին դանդաղորեն Որսի անտառներում արքայական: Երգի, իմաստության երկու պետեր՝ Նրանք վիճում էին մեղմ ու հանդարտ, Մերթ մռայլվում, մերթ ծիծաղում թեթև՝ Քրքրելով կյանքի կծիկը բարդ: Եվ երազում էին երկու արքան՝ Մարդու, կյանքի և ապագայի մասին, Ծաղրում կարգերը հին ֆեոդալական, Գիտությունները կեղծ, խավարածին: Ծաղրում էին նրանք և՛ հոգևոր Ե՛վ աշխարհիկ ապուշ արքաներին, Որոնք որպես դևեր խավարամոլ Կյանքի ելքերը լույս՝ փակել էին: Ծաղրում էին կեղծիքը, ճորտությունն Ու շողոքորթությունն իրենց դարի Եվ այն մարդկանց, որոնք իրենց լեզուն Շինել էին սրբիչ գարշապարի: Որոնք հացից՝ ազնիվ գործով առած, Գերադասում էին ձրի ոսկոր. Հեզ կատուներ տխմար տիրոջ առաջ, Իսկ արտաքուշտ՝ վագրեր ամպագորգոռ: Նրանք խոսում էին՝ հոգեկորով, Հպարտ, ինքնավայել մարդու մասին, Ու իր ազնիվ բազկով, իր հանճարով Տիրում էր իր փառքին և իր հացին: Որ պիտի գար, քայլեր այս անտառում, Կյանքում հավերժական այս արևի տակ՝ Առանց ապուշներին գլուխ տալու, Հոգով ազատ և իրանով շիտակ: Որ խոնարհվեր հիացմունքով հպարտ Միայն հանճարների փայլի առաջ, Անցներ առանց վախի. ճակատը պարզ, Չզգար հոգում ստորության արատ: Երկու մրրկահույզ երազողներ՝ Նրանք անցել էին եզր ու սահման, Խոհերն անհուն իրար էին խառնել Երկու ծովի կամ երկնքի նման: Վառվում էր հորիզոնն արևաներկ Նրանց հոգում նման լուսաբացին… Թվում էր կյանքը հանճարեղ մի երգ՝ Մահվան, կյանքի, ապագայի մասին: Անցնում էին նրանք, երկու տիտան Արքայական որսի ճամփաներով, Հպարտ իրենց անխառն ընկերությամբ Ու երջանիկ իրենց վսեմ սիրով: Եվ նոճիները հեզ ու հնազանդ՝ Ուժեղացող քամուց թեքվում էին. Միայն կաղնին խշշում էր անսասան Կռվի, հպարտության իր երգը հին: Եվ այդ պահին հանկարծակի լսվեց Նժույգների խրխինջ, շների հաչ, Եվ արձագանք տվին անտառի մեջ Հրացանի զարկերը հողմաշաչ: Արքան էր այդ վերադառնում որսից Իր արքունի փայլուն շքախմբով, Ծառս էր լինում նրա ահավոր ձին Եվ արշավում արքայական ճամփով: Այն ժամանակ ****են՝ խոսքի արքան, Ճանապարհից ելավ ակնածանքով, Կանգնեց հեռու, որպես վսեմ արձան՝ Խոնարհելով գլուխը գանգրաթով: Եվ սպասեց այդպես նա գլխահակ, Ինչպես վայել էր հեզ հպատակին, Մինչև անցավ իշխողն այս ստահակ՝ Գոռոզության կնճիռը ճակատին: Իսկ Բեթհովենն ինքնավայել ու լուռ, Դանդաղ շարունակեց իր ճամփան, Մինչև անգամ առանց մտիկ տալու Մեծաժխոր երթին արքայական: Եվ երբ վերջին ձիավորներն անցան Ու փարատվեց նրանց փոշին օդում, Կանգնեց հզոր հնչյունների արքան Որպես կաղնի, տիտանաբար տրտում: Ու գլխահակ այդպես մնաց կանգնած, Մինչև հասավ ****են մռայլ ու հեզ, Իրար հանդիպեցին երկու հայացք Երկու կայծակնալից ամպերի պես: -Ինչպե՞ս չամաչեցի՛ր, -գոչեց ահեղ Հնչյունների արքան արդեն սառած, - Որ թեքեցիր գլուխդ հանճարեղ Այն թագակիր տխմար գլխի առաջ: Ու լռություն տիրեց այնուհետև, Երկարատև, դաժան մի լռություն, Մի լռություն, որ կտիրեր, եթե Հանկարծ անէանար անտառն արթուն: Խոր նայեցին նրանք իրար մի պահ, Որպես երկու վշտաքանդակ արձան, Ոչ ոք չարտասանեց էլ ոչ մի բառ, Եվ ծանրաճեմ քաղաք վերադարձան: Իսկ անտառում մարում էր մայրամուտը Նման հանգչող սիրո գունատ բոցին: Խոնարհ թեքվում էին գոռոզ քամուց Եղևնիներն ու գեղիրան նոճին: Հեծում էին անհույս ուռենիներ, Պարում էր սոսկահար խարտյաշ հացին, Միայն կաղնին խշշում էր խուլ՝ մի երգ Գալիք հպարտ սերունդների մասին… *** Իմ Հայաստա՛ն, երկիս երկի՛ր, Իմ օրորոց, իմ գերեզմա՛ն. Հազար սրով սրտես հոծի՛ր, Էլի երգիչն եմ քո անվան: Դու քո վշտով ինձ օրորեցիր... ՈՒղիս մրրիկ էր ու կերման... Արևամուծ արյա՛մբ խոցիր, Բայց տուր ինձ հաշտ մի գերեզման: 1941 Երևան
«Նաիրի Զարյանը սովետահայ գրականության այն դեմքերից էր, որոնք սկզբնավորեցին, կազմավորեցին և բարձրացրին այդ գրականությունը համամիութենական ճանաչման աստիճանի: Նա այն անուններից է, որոնցով մեր գրականությունը դառնում է ամբողջ քաղաքակիրթ աշխարհին հայտնին իրողությունը»: /Վաղարշակ Նորենց/ «Նաիրի Զարյանի հետ ես բարեկամացել եմ մեր համատեղ աշխատանքի ընթացքում…իմ հիշողության մեջ նա մմիչտ կմնա որպես պայծառ մարդ, քաղաքացի, մեծ ճաշակի և բարձր չափանիշների մեծ ճաշակի և բարձր չափանիշների արվեստագետ»: /Գեորգի Մակարով/ «Մենք Նաիրի Զարյանին շատ վաղուց գիտենք իբրև առաջավոր բանաստեղծի և դրամատուրգի, իբրև հասարակական գործչի խաղաղության համար պայքարի մարտիկի»: /Նիկոլայ Տիխոնով/ «Ազնիվ, սկզբունքային, կրքոտ, իր ժողովրդի ու մարդկության ցավերով ու հոգսերով այրվող ու ուրիշներին միշտ օգնելու ու քաջալերելու պատրաստ մարդ էր Նաիրի Զարյանը» /Գևորգ Էմին/ Հայ գրականության սև կարդինալը` գրող Նաիրի Զարյանը (1900- 1967), որի անմիջական մասնակցությամբ 1930-ականների ծանր տարիներին մեկը մյուսի ետևից կառափնարան ու աքսոր էին ուղարկվում մեր մտավորականության լավագույն ներկայացուցիչները, ի վերջո հասավ իր վաղեմի երազանքին` ամայացած գրական դաշտում մնաց առանց մրցակիցների ու իրեն զգում էր ինչպես ձուկը ջրում: Սեփական անձի ու դերի գերագնահատումը նրան այլևս ետ չէր պահում ոչ միայն գրչակիցների ու նրանց ստեղծագործությունների բախտը միանձնյա տնօրինելուց, այլև ժամանակ առ ժամանակ հանդգնում էր թույլ տալ արարքներ, որոնց հետևանքներն ու արձագանքը անցնում էին բոլոր հանդուրժելի սահմանները: Դրանցից մեկի մասին պատմող գրավոր վկայություն կա արխիվային ժողովածուներում: Հովիկ ՉԱՐԽՉՅԱՆ |