Ստոիկյան փիլիսոփայական դպրոցի երկրորդ հիմնադիր համարվող Քրիսիպոս Տարսոնցին (մ.թ.ա. 281/278 – 208/205 թթ.) ամբողջացրել է վերոնշյալ ուսմունքը: Նրա մահվան մասին երկու վարկած կա: Առաջինի համաձայն` երբ Քրիսիպոսն ուսուցանելիս է եղել, աշակերտներից մեկը նրան զոհաբերական խնջույքի է հրավիրել, որի ընթացքում նա անապակ գինի է խմել, գլուխը պտտվել է, իսկ հինգ օր այց հոգին ավանդել է: Երկրորդ վարկածի համաձայն` նա ծիծաղի նոպայից է մահացել. Տեսնելով, թե էշն ինչպես է իր թուզն ուտում, նա կանչում է իր պառավ կնոջը` հանձնարարելով էշին անապակ գինի տալ, որ կոկորդը մաքրի, հետո անզուսպ ծիծաղով է բռնվում ու մահանում է: Ահա, , հին հույների աստվածների հայրը կարգադրում է նրան վաճառքի հանել:
Հերմես – Ճի՛շտ ես ասում: Գնումներ կատարելու եկածներից շատերը, կարծես, հենց նրան հարթակ հանելուն են սպասում: Ամենակատարյա՛ կյանքն եմ վաճառում: Ո՞վ է ուզում ամեն ինչ իմանալ, ամենագետ լինել: Գնորդ – Ի՞նչ առումով ես այդ ասում: Հերմես – Այն առումով, որ միայն նա է իմաստուն, միայն նա է գեղեցկագույն, միայն նա է արդարամիտ, քաջ, միայն նա է թագավոր, միայն նա է դատվողներին պաշտպան, միայն նա է հարուստ, միայն նա է օրենսդիր ու այն ամենը, ինչ գոյություն ունի: Գնորդ – Մի՞թե նա է միակ խոհարարը, միակ կոշկակարը, ատաղձագործը և մնացյալը: Հերմես – Այո՛: Գնորդ – Մո՛տ արի, թանկագի՛նս ու ինձ ասա, թե ինչպիսին ես և չե՞ս նեղսրտում, որ քեզ վաճառում են, որ դու ստրուկ ես: Քրիսիպոս - Ամենևին: Չէ՞ որ դա մեզանից կախված չէ, իսկ այն, ինչը մեզանից կախված չէ, մեզ համար, ինչ խոսք, միևնույնն է»: Գնորդ - Համա' թե հարմարվող քաջն է: Բայց ես չեմ հասկանում, թե ինչ իմաստ ես դնում ասածիդ մեջ: Քրիսիպոս – Մի՞թե չես հասկանում, որ այսպիսի գործերում մի բան նախընտրելի է, մեկ ուրիշ բան՝ ո՛չ նախընտրելի: Գնորդ – Հիմա էլ չեմ հասկանում: Քրիսիպոս – Բնականաբա՛ր, ախը՛ր դու սովոր չես մեր անվանումներին և ընկալունակություն չունես: Իսկ նա, ով ջանադրաբար յուրացրել է տրամաբանական աշխարհայացքը, գիտե ոչ միայն դա, այլև այն, թե ինչ է «հիմնական հատկություն» -ը և «գերհիմնական հատկություն» -ը նաև գիտե, թե դրանք իրարից որքան են տարբերվում: Գնորդ – Ի՛ սեր Իմաստության՝ մի՛ զլանա ասել ինձ, թե այդ ինչ բաներ են հիմնական և գերհիմնական հատկությունները: Նույնիսկ չեմ կարողանում նկարագրել, թե որքան եմ շշմած այդ անվանումների ռիթմից: Քրիսիպոս – Թույլ տուր ասել, որ չեմ զլանում: Եթե կաղի կաղ ոտքը քարին է առնում, ու նա անսպասելիորեն վնասվում է, ապա նրա համար կաղությունը հիմնական հատկություն կլինի, իսկ ստացած վերքը՝ հիմնական հատկությունից վեր: Գնորդ – Մտքի ինչպիսի՜ նրբանկատություն: Ուրի՞շ ինչ կասես: Քրիսիպոս – Բառերի որոշակի միահյուսումով ես խճճում եմ ինձ մոտ եկածներին, փակում եմ նրանց բերաններն ու ստիպում եմ լռել՝ նրանց դնչկալ դնելով: Այդ ուժի անունը «սիլլոգիզմ է» (հետևաբանություն): Գնորդ – Դու նույնիսկ ուժեղի՞ն ես խոսքերով շարքից հանում: Քրիսիպոս – Հիմա տե՛ս. Դու երեխա ունե՞ս: Գնորդ – Հետո՞ ինչ: Քրիսիպոս – Ենթադրենք՝ նա գետի ափին խաղում է, ու նրան հափշտակում է կոկորդիլոսը: Կոկորդիլոսը խոստանում է վերադարձնել երեխային, եթե դու ճիշտ գուշակես, թե ինքն ինչ է մտածում երեխային վերադարձնելու վերաբերյալ: Կոկորդիլոսին ի՞նչ կասես: Գնորդ – Հարցիդ դժվար է պատասխանել, չէ՞ որ չգիտեմ, թե սկզբում ինչ կասեմ երեխային ստանալու համար: Բայց դո՛ւ ասա ու փրկի՛ր երեխայիս, որպեսզի կոկորդիլոսը նրան չուտի: Քրիսիպոս – Մի՛ վախեցիր: Ես քեզ նաև ուրիշ, ավելի հրաշալի բաներ կսովորեցնեմ: Գնորդ – Հատկապես ի՞նչ: Քրիսիպոս – Եթե ես քո կողքին մեկին նստեցնեմ, նրան ծածկոցով ծածկեմ ու հարցնեմ, թե գիտե՞ս արդյոք նրան, ի՞նչ կպատասխանես: Գնորդ – Կասեմ, որ նրան չեմ ճանաչում: Քրիսիպոս – Բայց այդ ծածկոցի տակ քո հայրն էր: Այդ իսկ պատճառով, եթե դու նրան չես ճանաչում, ապա քո հորը չես ճանաչում: Գնորդ – Էդ չեղա'վ, չէ՞ որ ծածկոցը վերցնելուց հետո ես կիմանամ ճշմարտությունը: Բայց և այնպես, քեզ համար իմաստության վերջնական նպատակը ի՞նչն է, և ի՞նչ ես անելու, երբ հասնես առաքինության գագաթ: Քրիսիպոս – Ես ձեռք կբերեմ բնության առաջին բարիքները: Խոսքս վերաբերում է հարստությանը, առողջությանն ու դրանց նման բաներին: Բայց ամենասկզբում պետք է հաղթահարել բազում նախնական դժվարություններ՝ տեսահորիզոնս ընդլայնելով կյանքի քննությունը թեթևակի բռնած գրքերով, հավաքելով ու գիտելիքներիս պաշարը լրացնելով անսովոր բառերով: Եվ, գլխավորը, թույլ չի տրված իմաստուն դառնալ, եթե մարդը երեք անգամ իրար հետևից ղանձլամեր (չեմերիցա) չի խմել: Գնորդ – Այո՛, այդ ամենն ազնիվ է ու քաջարի տղամարդուն վայել, բայց և այնպես վաշխառուի համար (ես տեսնում եմ, որ դա քո որակներից մեկն է) վայե՞լ է ղանձլամեր խմելը: Քրիսիպոս – Այո՛, որովհետև միայն իմաստունին է վայել տոկոսով փող տալը, որովհետև միայն նրան է տրված մտքով համրելու կարողությունը, տոկոսով փող տալն ու տոկոսները հաշվելը: Միայն այդ գիտությանը նախանձախնդիր միտքն է օժտված և՛ մեկով, և՛ մյուսով, և նա պետք է վերցնի ոչ միայն սովորական տոկոսները՝ ինչպես մյուս մարդիկ, այլև այդ տոկոսների տոկոսները: Մի՞թե դու չգիտես, որ գոյություն ունեն առաջին տոկոսներ, հետո՝ երկրորդ տոկոսներ, որոնք առաջինների յուրօրինակ սերունդներն են: Տե'ս, թե սիլլոգիզմն ինչ է ասում. «Եթե նա վերցնում է առաջին տոկոսները, ապա նշանակում է, կվերցնի նաև երկրորդ տոկոսները»: Գնորդ – Մի՞թե նույնը կարելի է ասել նաև այն վարձատրության մասին, որ դու վերցնում ես երիտասարդներին ուսուցանելու համար, և մի՞թե միայն գիտության այդպիսի գնահարտողն իրավունք ունի առաքինություն ուսուցանելու համար վարձ առնել: Քրիսիպոս – Դու սկսում ես հասկանալ: Ես ոչ թե հանուն ինձ եմ փող վերցնում, այլ՝ հանուն տվողների: Քանի որ երկուսից մեկը միշտ ծախսում է, իսկ մյուսն ընդունում է փողը, ապա ես ինձ փող վերցնելուն եմ սովորեցնում, իսկ աշակերտին՝ փող ծախսելուն: Գնորդ – Մինչդեռ պիտի հակառակը լիներ, որպեսզի երիտասարդը փող հավաքեր, իսկ դու, որպես միակ հարուստ, այն ծախսեիր: Քրիսիպոս – Դու կատակում ես, անուշի՛կս: Տե'ս հանկարծ անապացուցելի սիլլոգիզմի նետով քեզ չխոցեմ: Գնորդ – Այդ զենքի մեջ ի՞նչ սարսափելի բան կա: Քրիսիպոս – Անելանելի դրություն, պապանձում և մտքերի լիակատար աղճատում: Իսկ ամենագլխավորն այն է, որ եթե ուզենամ, քեզ քար կդարձնեմ: Գնորդ - Այդ ինչպե՞ս: Կարծես թե դու Մեդուզայի գլխի զորությամբ մարդուն քարի վերածող Պերսևսը չես: Քրիսիպոս - Ասա', քարը մարմի՞ն է: Գնորդ - Այո': Քրիսիպոս – Իսկ դու շնչավո՞ր ես: Գնորդ – Կարծեմ այդպես է: Քրիսիպոս - Կնշանակի` դու քար ես, քանի որ մարմին ես: Գնորդ - Փշաքաղվում եմ: Ինձ նորից մարդ դարձրու, խնդրում եմ: Քրիսիպոս – Դա դժվար չէ: Ասա՛ ինձ՝ ցանկացած մարմի՞ն է շնչավոր: Քրիսիպոս - Ո'չ: Քրիսիպոս – Ուրեմն ասա՛, քարը շնչավո՞ր է: Գնորդ – Ո՛չ: Քրիսիպոս – Բայց դու մարմի՞ն ես: Գնորդ – Այո՛: Քրիսիպոս – Լինելով մարմին՝ դու շնչավո՞ր ես: Գնորդ – Այո՛: Քրիսիպոս – Կնշանակի՝ դու քար չես, քանի որ շնչավոր ես: Գնորդ - Դու բարի բան արեցիր, որովհետև ազդրերս արդեն սառել ու փայտացել էին: Շնորհակալություն, որ ինձ չկործանեցիր, քեզ գնում եմ: Նրա համար որքա՞ն պիտի վճարեմ: Հերմես – Տասներկու մին: Գնորդ – Ստացի՛ր: |