Օգտատեր Էդուարդ Մելիքյանը ֆեյսբուքյան իր էջում գրել է. «Անցյալ նյութում (Մայր Արաքսին նվիրված) ես փորձեցի բացատրել պատմական բերդաքաղաք Արմավիրի (Ar-gis*-ti-hi-ni-li / Արճիշտիյինլի) աշխարհագրական առանձնահատկությունները և դրանցով պայմանավորված ժամանակին այն մայրաքաղաք հռչակելու հիմքերը: ![]() Քարտեզից երևում է այն, ինչը քաջ հայտնի է և չունի ապացուցման կարիք. քաղաքներիի, հատկապես մայրաքաղաքների (վարչ.կենտրոնների) հիմնման / վայրի ընտրման հարցում գլխավոր գործոնն աշխարհագրությունն է, աշխարհագրական դիրքը: Բերված պատկերի վրա պարզ երևում է, որ Երևանը գտնվում է կամայական Արաքսից մաքսիմալ հեռու, նրա Արարատյան դաշտավայրի հատվածի կարևորագույն վտակ, Սևանա լճի ավազանի մշակույթը (Լճաշենը) Արարատյան դաշտի հետ կապող Հրազդան գետի ափերին գտնվող հենց Երևանն է գտնվում Արարատյան հարթավայրի կենտրոնում… Ընդ որում, ոչ թե այդ կենտրոնական մասի «խաչմերուկային» (գլխավոր ճանապարհային հանգույցի) հատվածում, այլ դաշտավայրի ծայր հյուսիսում, այսինքն, նրա ամենաեզրային հատվածում: Ինչո՞ւ հենց եզրային մասում: Այստեղ ամեն ինչ շատ տրամաբանական է և կանոնիկ: Նախ, այդ հատվածից ողջ Արարատյան դաշտավայրը դիմացից կարծես ափիդ մեջ լինի, այլ ոչ շուրջ չորս կողմդ և լավագույնս է հսկվում… Եվ, հաշվի առնելով նրա ձգված ձևը, տեսանելի նրա թե մի ծայրը (հարավ-արևելյան), թե մյուսը (հյուսիս-արևմտյանը): Երկրորդ. Արարատյան դաշտի այդ եզրում / սկզբում Հրազդան գետի հունը դեռ կիրճ ունի, իսկ նրան հարող հարթավայրի վրա կան ստրատեգիական առումով կարևոր բազմաթիվ բարձունքներ (ինչը բացակայում է Երևանից հարավ ընկած հատվածներում): Եվ վերջապես, երրորդ հանգամանքը, որը թեևս գլխավորն էր վանեցիների (ա.կ. «ուրարտացիների») համար – դաշտավայրի այս հատվածը լավագույնս էր պաշպանված թեպետ հայկական, բայց դեռ թշնամաբար տրամադրված պարտված տեղական ամենավտանգավոր ցեղերից (գլխավորապես պատմական Շիրակի կողմից). Երևանը, ի տարբերություն Արմավիրին, չէր կարող ենթարկվել հանկարծակի գրոհի նրանց կողմից, իսկ անվտանգ լեռնային թիկունքից (արևելյան կողմից – Նուբարաշենի, Գառնիի) և հարավից ու հարավ-արևելքից առհասարակ այն ժամանակ չէր կարող գալ որևէ լուրջ վտանգ: Բացի այդ, Սևանի ջրավազնի ուղությամբ հետագայի արշավանքները զարգացնելու տեսանկյունից նույնպես ամենահարմարավետ դիրքում էր: Դրանով է պայմանավորված եղել Արարատյան դաշտավայրի բոլոր «ուրարտական» ամրոցներից (Արմավիր, Մեծամոր, Արտաշատ, Օշական…) կենտրոն դարձնել հենց Էրևանը: Շատերի համար պարզ չէ՝ իսկ ինչու Երևանի հենց «ամայի» Արին-Բերդ բլուրի վրա կանգ առավ Արճիշտ Ա արքայի ընտրությունը: Դրանց թվում ճանաչում եմ նաև պատմաբանների (բարեբախտաբար՝ ոչ անվանի, ոչ էլ ուրարտագետ, որոնց կարծիքով «Երևանը կապ չունի Էրեբունիի հետ»): Այդ մարդիք լավ չեն հասկանում՝ ինչու ոչ ափամերձ որևէ բլուրի, օրինակ, Ծիծեռնակաբերդի տեղում, այսինքն Երևանի զարկերակ Հրազդանին մոտ, ինչպես մեկ դար անց Te-s*e-ba-i-ni-ի դեպքում: Այս հարցին պատասխանելու համար պետք է նախ հիշել մի պարզ ճշմարտություն, որ նորը կառուցելը միշտ ավելի հեշտ է, քան հինը փոխելը, կամ վերակառուցելը: Նույն Ծիծեռնակաբերդը ավիրել էր Արճիշտիյի բանակը այն գրոհելիս… Եվ լրիվ այլ տիպի քաղաք (մեծ «շահաստանով», արվարձաններով, այգիներով) կառուցելու համար նախ պետք էր նա հիմնովին քանդել և մաքրել փլատակներից: Իսկ դա այդքան էլ նպատակահարմար չէ եղել գրեթե միշտ… Շենգավիթ բլուրը վաղուց լքված (ենթադրաբար Հրազդան գետի հունի փոփոխության, հետևաբար հնահունի ճաշճացման պատճառով), Կոնդի բլուրը, ինչպես և բնակեցված Սարի թաղի բլուրն այդքան բարձր և/կամ ապահով չէ պաշտպանական տեսանկյունից, հարթավայրային կենտրոնը բացառվում էր, մեր օրերի քաղաքի հյուսիսային հատվածների բարձրունքները նույնպես (ողջ դաշտավայրը դիտարկելու տեսանկյունից զիջում են…), Կարմի բլուրը նույնպես զիջում էր Արին-Բերդին (բլուրի տեսադաշտը վտանգավոր հյուսիս-արևմուտքից փակում են Եռաբլուրը և նրան հարող ևս 3 բլուր)… Մի հանգամանք էլ կար, որը ընդունված է ուրարտագիտության մեջ. Վանի թագավորության արքաները չէին ցանկանում նոր գրավված (այլ ոչ վերագրավված) տարածքների բերդաքաղաքներին շատ մոտ կառուցել նոր ամրոցներ՝ զրկելով ողջ մնացածներին և չաքսորվածներին նրանց հողատարածքներից՝ գլխավորապես, որպեսզի, ավելորդ ըմբոստության առիթ չլինի… Կար նաև ջրամատակարարման հարց և չմոռանանք արդեն նշված թիկունքի լեռների մասին: Եվ, ի վերջո, Էրեբունին (իր ընդարձակ արվարձաններով և այն սնուցող Արճիշտիյի Թոխմախի լճով, ինչպես նաև նախաուրարտական Սարի թաղը (Մուխանաթ թեփե հնավայրը)) գտնվում է Հրազդանի կիրճից ընդամենը 2 կմ հեռավորության վրա (Կենտրոնից ոչ ավելի հեռու, քան Հին Երևանի Քարհանք թաղամասը)… Չմոռանանք, որ հենց Հրազդան գետի ձախ ափին էր գտնվում Էրեբունու ուրարտական դամբարանը (Երևան մոլի տարածքում)… Ի դեպ, եթե նայենք քարտեզին (Պտ. 2), ապա կհասկանանք, որ այդ դամբարանի վայրն ու դիրքը նույնպես ամենևին էլ պատահական չի: ![]() Նրա մուտքը նայում է ուղիղ դեպի Երևանի Զի-զի քար հանդիսացող սրբազան Երանոս լեռան գագաթը (121 ազիմուտ – ձմեռային արևադարձի լուսածագի կետ), որը չի երևում Արին-Բերդ բլուրից (Պտ. 3): ![]() Էրեբունին հիմնադրելուց մեկ դար անց Ru-sa II (Ռ(ը)շի Բ) արքան Շենգավիթ բլուրից 2 կմ հեռավորության վրա, Կարմիր բլուրում (արդեն Հրազդանի ափին) հիմնում է նոր բերդաքաղաք – Te-s*e-ba-i-ni-ն (Պտ. 4. Բնական է Հրազդանի ձախ ափին, պայմանավորված Argishtihinili-Էրեբունի արքայական պողոտայով, որը անցնում էր ուղիղ արևելք-արևմուտք առանցքով և նոր քաղաքից ավելի հարավ)): ![]() Այս նոր քաղաքի հորինվածքի մասին կարելի է շատ երկար պատմել, սակայն ասեմ միայն այն, ինչը դեռ անհայտ է, այն, ինչ է մինչ օրս չեն նկատել և գիտակցել ուրիշները: Հայտնի է, որ քաղաքի գլխավոր դարպասները («Հալդի աստծո դարպասները») ձոնված էին Հաղդի աստծուն (Պտ. 5): ![]() Եթե ուշադիր նայենք քաղաքի հատակագծին, ապա կնկատենք, այդ դարպասների՝ կարծես ոչ բնական ուղղվածությունը (Պտ. 6): ![]() Քաշելով նրանց զուգահեռը՝ կտեսնենք որ այն ձգվում է ուղիղ դեպի Ազատ (այսինքն «աստվածածին») Մասիսը (Պտ. 7): ![]() Միամիտները, որոնք չեն գիտակցում թե որքան մեծ նշանակություն էին տալիս մեր նախնիները սրբազան լեռներին և գետերին, կարող են հերթական անգամ ասել, որ սա անթիվ և անվերջ արդեն բերված օրինակներից, նույնպես պատահականություն է (ոչ ապացույց) և, որ դարպասների դիրքը կարելի է բացատրել ֆորտիֆիկացիայի օրինաչափություններով: Նրանք, ինչպես միշտ բաց են թողնում նաև այն, որ այդ քաղաքների / տաճարների հորինվածքը կարող էր ունենալ ցանկացած այլ հատակագիծ և հորինվածք, ոչինչ չէր խանգարում ընտրել հազար ու մի այլ տարբերակ, բայց... Ինչևէ, ես միայն կժպտամ և կբերեմ ևս մի օրինակ. նույն Teshebaini-ի վրա: Մենք գիտենք, որ, բնականաբար, նոր քաղաքում էլ է եղել տաճար՝ Հաղդ աստծո susi (սոսե – բարձր / չինար) տաճարը: Մինչև վերջերս նրա գտնվելու հստակ վայրը մնում էր անորոշ: Սակայն Ռ.Սարգսյանի եռաչափ վերակազմությունից հետո որևէ կասկածի տեղ չի կարող լինել առ այն, որ այդ տաճարը գտնվել է այն հատվածում (քաղաքի ամենաբարձրադիր հատվածում. Պտ. 6, թվ. 5): ![]() ![]() Հասկանում եմ.. Էրեբունիի և Երևանի մեջ կապ չտեսնող «պատմաբանների» համար սա էլ համոզիչ չի, բայց հուսով եմ՝ այս նյութը կարդացողների մեջ նման հիմարներ և տգետներ չեն լինի: Այդ իսկ պատճառով վերադառնանք Արմավիր բլուր: Նայենք, թե ուր է նայում «ուրարտական» տաճարի դուռը (Պտ. 9, կարմիր գիծ): ![]() Իսկ եթե նայենք Պտ. 10-ին կտեսնենք, որ այդ բլուրից ուղիղ 90 աստիճան ազիմուտի վրա է գտնվում (այսինքն ուղիղ արևելքում) ինչպես արդեն նշվել էր, նաև Արմավիրի համար Զի-զի քար հանդիսացող Երանոս լեռը (բայց արդեն որպես գարնանային օրհավասարի արևածագի (ամպրովի աստված Վահագնի ձննդյան օրվա) լեռ): ![]() Հետաքրքիրն այստեղ այն է, որ չնայաց Արմավիրի համար Երանոս լեռն է Զի-զի քար, այլ ոչ Մասիսը, սակայն տաճարը նայում է ամենասրբազան լեռան՝ Մասիսի գագաթին, այլ ոչ Երանոսին (Երանոսի ազիմուտը այ այս դեպքում միտումնավոր ընտրություն չէ, այդպես է ստացվում, որ բլուրը և լեռը այդ նույն աշխ. լայնության վրա են գտնվում): Եվ վերջում կրկին անդրադառնամ Էջմիածնի՝ առնվազն 8000 տարվա տաճարին: Ես արդեն մեկ անգամ առանձին նյութով պատմել եմ Մայր տաճարի գլխավոր առանձնահատկության մասին՝ նրա ստորգետնյա (Սանդարամետի) քաղցրահամ ջրերով ողողվող նախնադարյան հիմքերի մասին: Դա միակ պատճառը չէ, որ այն կառուցվել է հենց այդ անսովոր (ոչ բլրային) վայրում: Երկրորդ գլխավոր պատճառն էլ այն է, որ տաճարը գտնվում է Աստծո տան՝ Արարատյան դաշտավայրով անցնող նույն և միակ միջօրեականի վրա, որն անցնում է Մասիս լեռան գագաթով, այսինքն, նրա հետ ուղիղ հյուսիս-հարավ առանցքի վրա (Պտ. 11): ![]() Դա նշանակում է, որ Էջմիածինը Հայկական լեռնաշխարհի միակ հնամենի սրբատեղին է (այն էլ՝ կառուցված ստորգետնյա ջրերով ողողվող հիմքերի վրա, քանզի բլուրի վրա չի գտնվում, կամ գետի / լճի ափին, այլ բաց հարթավայրում), որի համար Զի-զի քար է հանդիսանում (որևէ տիպի, լինի օրահավասարի, թե արևադարձների) սուրբ-սրբոց Ազատ Մասիսը: Այսինքն, ամառային արևադարձի օրը (իսկական կեսօրին) արեգակը գտնվելով տարվա մեջ իր ամենաբարձր կետում հայտնվում է ուղիղ մեր ամենաբարձր և ամենապաշտելի լեռան՝ Մասիսի գագաթի վերևում (Պտ.12): ![]() Ստեղ գործ ունենք հնագույն պաշտամունքների (սրբազան լեռան, ստորգետնյա քաղցրահամ ջրերի և արեգակի, այսինքն, կյանքի անմահության) բացառիկ միավորման հետ: Եվ վերջում վերադառանանք ոչ պակաս բացառիկ մեր Երևանին: Տեսավան-Թեյշեբաինին մնաց Այրարատյան երկրի կենտրոնը մինչև Վայնո թագավորության անկումը և ավիրվեց և այրվեց եկվոր թշնամիների կողմից: Իսկ վաղուց իր նախնի նշանակությունը կորցրած Էրեբունին կարճ ժամանակով նոր կյանք ստացավ Աքեմենյան հարստության դարաշրջանում, ինչի շնորհիվ էլ հետագայում ավելի հին ու բնական / կենտրոնական (Կոնդ-Ծիծեռնակաբերդ) հատված տեղափոխված մեր քաղաքն ավանդույթի ուժով շարունակվեց կոչվել Էրևան / Արևան: ![]() Հ.Գ. Հեռու չէ այն օրը (3-4) տարի, երբ Ազատ Մասիսը կրկին կդառնա իրոք Ազատ Մասիս: |